tisdag 23 mars 2010

sånt man lär sig

jag vaknar med akut NYC-saknad och letar i arkiven från mitt halvår i the big apple.


man lär sig saker varje dag. kanske ännu mer när man är på en ny plats. sex månader i new york och oboy, jag har lärt mig.
jag har lärt mig att stå och sova på tunnelbanan. jag har lärt mig att man sitter kvar på jobbet tills chefen har gått hem även om det betyder två timmar på facebook. jag har lärt mig att dricka dåligt kaffe. jag har lärt mig att sakna någon mer än någonsin men också insett att jag inte saknar vissa personer alls. jag har lärt mig hur det känns att vara totalt överflödig och utbytbar. jag har lärt mig att hitta nya vänner. jag har lärt mig att man kan leva ett fantastiskt liv på manhattan om man har pengar och det totalt motsatta om man är pank. jag har förstått att amerikaner vill krångla till allting bara för att alla ska ha ett jobb. jag har lärt mig att hantera butiksbiträden. jag har slutat tro på jesus och börjat tro på mig själv. jag har förstått att min tro på kärleken är det starkaste jag har. jag har insett att stockholm är väldigt litet men fantastiskt vackert. jag har lärt mig alla texter på eva dahlgrens nya skiva utantill. jag har lärt mig att fett är amerikanernas största fiende och socker är deras bästa vän. jag har insett att de flesta här inte vet någon som helst skillnad på sverige och schweiz. jag har också lärt mig att de inte bryr sig om det är någon skillnad eller inte. jag har förstått att ingen lagar mat i en stad med världens finaste råvaror. jag har lärt mig att det inte är en bra idé att vara inneboende hos en fransman med mid-life-crises. jag har lärt mig att dricksa som man ska. jag har flyttat, frusit, svettats, somnat och vaknat i staden som sägs vara världens mittpunkt. nu åker jag hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar