torsdag 4 mars 2010

det som står i vägen


idag har jag jobbat med produktnamn på reklambyrån food&friends. namn på höjden, namn på tvären, namn på bredden. det ska vaskas fram ett nytt namn på en produkt för ett av de större livsmedelsföretagen. så vi skapar olika världar och dyker ner i namngeografin, ser vad vi hittar som rimmar med varumärkets riktlinjer. vi är naturnära och urbana, nostalgiska och nytänkande, listor listor listor. smakar på orden, vrider och vänder men hur gärna jag än vill tänka att de kanske väljer mitt ben n' jerry inspirerade hopkop av bokstäver så vet jag ju nånstans att de kommer stanna halvvägs. det är ju lite kul på pappret att ha några förslag som är "lite crazy" men på våra produkter, eh, njae alltså det går nog inte. men jag plitar på.

jag fortsätter imorgon och kanske ett halvår från nu ser ni resultatet i en livsmedelsbutik nära dig. men först ska det tyckas. fokusgrupper, ledningen, avdelningar ditt och datt och receptionistens syster. alla ska tycka. och råkar det vara så att någon hade en granne när de var små som var elak och på nåt sätt påminner om det namnet, nej, då går det inte. tillbaka till gå, gör om gör rätt.

så har vi det, vi stackars, hårt arbetande kreatörer. städse detta motstånd. så sitt inte i soffan och titta på reklamfilm och säg att det var väl fan va byrån xxx ha börjat göra dåligt ifrån sig. det kan mycket väl vara så att kundens fru råkade ha dåliga erfarenheter av just små hundar som hela filmidén byggde på. så då fick man ta den feta katten istället och där försvann plötsligt guldägget.

life's a bitch and then you retire.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar