måndag 11 januari 2010

vitaminchock!


under min lunchpromenad med hunden idag hörs plötsligt världens dunka-dunka på det annars så stillsamma mariatorget. det kommer från en färgglad skåpbil på hornsgatan som har högtalare på taket och är stripad med märket vitamine water. drycken kommer förstås från usa och jag tvivlar på att den innehåller varken vitaminer eller vatten men jag minns de färgglada truckarna från min tid i new york. här i sverige har de uppenbarligen tagit det ett snäpp längre och sprider nu sitt evangielium av uppiggande dryck med dansant musik. kulturarbetare som stryker runt i mina hemkvarter ser förvånat på vidundret som ångar fram och drar överrocken tätare om sig men jag reagerar motsatt. till tonerna av agnes monsterhit "release me" vill jag snarare slänga av mig dunjackan, greppa en av de radioaktiva flaskorna och dansa natten lång till svängig house-pop.

så tack vitamine water. jag kommer nog aldrig dricka det ni säljer, dom ser livsfarliga ut, men jag kommer vara evigt tacksam för att ni ger lite färg och discofeeling till söders kulturkvarter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar