onsdag 13 januari 2010

morgon hos rivalen


hunden småsnarkar bredvid mig i sängen till kvart i nio då han sträcker på sig och vill gå ut. idag blir det den korta promenaden, hostan sitter ändå i, och den går via rivalbageriet. rival är inte bara gott bröd till fullkomligt hutlösa priser, rival är också ett ställe att spotta orginal av alla sorter. denna morgon gör mig inte besviken. där inne finns en man med pälsmössa, rejäla kängor avsedda för väderleken och kikare på magen. han står ut vid disken och dricker cappucino och äter en pain au chocolat med han stöbläddrar i tidningen. han ser harmonisk ut, hans dvärgschnauzer sitter utanför och stirrar tomt framför sig och väntar på att husse ska smaska färdigt sitt bakverk. men hallå kikaren? vi befinner oss på mariatorget, stockholm, sweden, vad är det han ska kika på? fågellivet för tillfälet är så vitt jag vet reducerat till gråsparvarna som hänger i fågelbordet. vem spanar han efter, ruggugglor, ranelid, ryssen? gåtan är fortfarande olöst när jag går därifrån med min limpa för 77 kronor, måtte den räcka en vecka.

idag ska jag förövrigt sätta på mig kavaj och gå på viktigt möte. går det väl lär det skrivas mer om det i bloggen framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar