lördag 16 januari 2010

läxläsning


jag är hemma och lördagsstädar. just som jag lyfter upp allt från golvet för att kunna dammsuga tänker jag på det här med läxor i livet. förarbetet är inte alltid det som är roligast men allt blir ju så fantastiskt mycket lättare när man har gjort sin hemläxa. som dammsugning till exempel.

jag var inte den som alltid gjorde läxorna i skolan. när man är mellan 7 och 19 år finns det helt enkelt annat i livet som är mer väsentlig ibland. och det blir ju lite pinsamt, man sitter där i klassrummet och gör sig så liten som möjligt för att inte få frågan, ibland klarar man sig, ibland inte. men det blir ju inte värre än så och det är väl just det som är problemet med den svenska skolan. jag förespråkar inte någon återinföring av barnagan, nej, men att man lärare kunde ta tillfället i akt att lära eleven en läxa av att just inte ha gjort läxan. kräva en motivering.

att stå upp för sin sak, att förklara eller åtminstånde bortförklara sig är väl kanske den viktigaste läxan i livet. likt ämnet debate som finns i de flesta amerikanska skolor, de har hajat vikten av att kunna argumentera för sin sak. "nej jag gjorde inte läxan eftersom jag planerar att bli filmkritier när jag blir stor så kollade jag på tarantinos senaste istället". eller "nej jag läste in om gustav den vem vet vad i ordningen, jag chattade på facebook istället eftersom jag är intresserad av sociala nätverk som ny marknadsplats". trivialt eller inte, eleven lär sig iallafall att vara on the spot och stå för sin sak, finns det ingen nytta med det du gjorde - hitta på en!

men förhoppningsvis lär sig också eleven att det fakstiskt är mycket roligare att vara med i ett sammanhang om man har lite på fötterna. precis som när det snackas om senaste avsnittet av lost i korridoren, har du inte sett det blir det plötsligt inte lika kul längre. jag beundrar människor som har gjort läxan. kunskap är för mig både underhållande och imponerande. filip och fredik till exempel. visst hajar jag att dom har ett helt team med research bakom sig, men det märks att dom själva har en obotlig nyfikenhet och jag tror att det är en av nycklarna till deras framgång.

för att stilla min egen nyfikenhet och kunna hänga med i snacket nästa vecka ska jag ta mig till en biosalong och se "fish tank" idag. den ska ju va så himla bra säger "dom". jag vill se om "dom" har rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar