torsdag 14 januari 2010

matsveriges nya gerillasoldat


det gick bra. kavajen satt där den skulle och jag fick uppdraget. jag har spenderat hela dagen med att formulera, både för mig själv och min uppdragsgivare, vad det är jag ska göra. det blev typ såhär:

regeringen gör en jättesatsning för att promota och lyfta fram sveriges gastronomi utomlands. för att kunna genomföra det vill de ha rösterna från de som jobbar på golvet, dvs producenter, lantbrukare, kockar, restauranger och allmänt matkunniga och nördiga. mitt jobb är att motivera dessa till att engagera sig, att få alla dem att förstå att det är de som driver utvecklingen och kan styra förändringen. små getfarmare med gårdsbutik på österlen till mattanten i skolan och superkocken på stjärnkrogen - jag ska prata med dem. allihop. jag ska fråga vad de vill lyfta fram och vad de vill ha mer resurser till. jag ska bli matsveriges gerillasoldat som dyker fram och förintar pessimism och mat-jantelag. allt för att vi ska få mer turism och ett anseende i världen som ett av de stora matländerna, vilket vi faktiskt redan är på god väg att bli.

nånting sånt. typ.

till oroliga själar som fruktat att bloggen kommer att bli lidande för detta kan jag bara säga; självklart inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar