fredag 8 januari 2010

ctrl+c - ctrl+v

"copywriter, eeh... jaha det är en sån som kopierar andra eller?"
ja det finns väl ungefär lika många definitioner av copywriting som det finns copywriters som de lärda säger. jag har provat på några olika varianter. traditionellt på byrån food&friends där jag skrivit broshyrtexter, klämmiga one-liners och brödtexter i en, därför avsedd, ruta. på byråerna john doe worldwide och jung von matt var jag mer av en idécopy till allt ifrån film till guerilla och banners. men även där hadlade det mest om traditionell reklam i traditionella medier där en annons på sidan 3 fortfarande smäller högst och värst. och det var där det föll. jag är helt enkelt inte tillräckligt intresserad och imponerad av vad man i folkmun kallar reklam. jag har svårt bli berörd av en annons eller film på 22 sekunder som ska vara lite skojig. jag tycker av att det är jättesvårt att skriva sådana texter eller manus. och hur ska jag kunna beröra någon annan när jag inte ens berör mig själv?

jag vill inte någonstans med det här säga att den traditionella reklamen är död eller att jag är för fin för den. tvärtom, framed creativity är bland det svåraste jag vet och jag har stor beundran för de som kämpar och lyckas med det. det är bara inte rätt form för mig. jag går inte igång, tiden försvinner inte, jag blir inte mitt bästa jag i en sådan miljö. och när blir jag då mitt bästa jag? det är i precis det syftet jag har startat den här bloggen, för att resonera mig fram till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar