tisdag 19 januari 2010

vissa lagar mat, andra äter den



jordbruksministern börjar sitt tal med att det syns väl på honom att han gillar mat. en minister med självdistans, det var som fan tänker jag när jag står i publiken på restaurangakademien. jag är på finaluttagningen av sveriges representant till kocktävlingen bocuse d'or som går av stapeln i lyon i januari nästa år. lite lång framförhållning om du frågar mig men ska man tävla med världens bästa kockar är det väl bara att börja träna sisådär ett år i förväg. idag var det tre av sveriges mest slipade knivar som filéade, sauterade och flamerade i jakten på att få åka utomlands och slåss. den som till sist visade sig ha alla ägg i sin korg och stod som segrare var tommy myllymäki. ung, lovande och väldigt glad. tommy blev årets kock 2007 och med sina blott 32 år kan man ju inte bli annat än lite imponerad. nu ska han försöka knipa segern av norge som snubblade framför sverige på mållinjen förra året och lämnade oss med ett silver. men altså vänta lite nu, silver?!

jo. det andra bästa landet på att laga mat i världen.

frankrike, rien. italien, niente.

sverige. silver.
det ska bli mig ett sant nöje att marknadsföra mitt fosterland och dess gastronomiska skatter på uppdrag av regeringen i det här projektet.

morgondagen kommer också att innehålla mat och innovation. jag ska delta i ett såkallat "foodlab", en form av kreativitetsurladdning med andra människor som också har nånslags koppling till hur man håller i en visp. jag kan inte avslöja något mer specifikt förutom att det kommer att bli roligt och jag kommer att göra det jag gör bäst - prata en jäkla massa.

men först ska jag se sissela kyles program om dödssynder ikväll, undrar om det är nån som jag inte har ägnat mig åt...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar