måndag 11 januari 2010

per definiton

jag pratar med en vän som precis har fått ett nytt jobb. hon har på ett år gått från fast anställning till time-out till frilanstankar och har sådeles haft med arbetsförmedlingen att göra. när hon blir erbjuden ett såkallat starta eget-bidrag avböjer hon med förklaringen att hon vill klara sig själv. förmedlaren propsar på och säger att hon ska ta pengarna "nu när de ändå finns här". min vän avböjer återigen varpå förmedlaren säger att min vän är en god människa. rådet på vägen ut från arbetsförmedlingen, ut i livet blir att hon inte ska vara så god. hoppla.

det får mig att tänka på definitioner. livet är, per definition, fyllt av definitioner. allt ska fastställas och definieras, från morgon till kväll, din person, dina relationer, ditt liv. det har ju med åren även blivit vanligare att ta till ett företagsnamn eller ett märke för att underlätta definierandet. "är du en cheap monday-kille eller en acne-kille"? "nja, jag skulle säga att jag är mer av en hope-kille". skillanden kan, utifrån sätt, verka marginell men när det gäller vilken lapp du sätter på ditt eget huvud kan du behöva tänka både en och två gånger. vill jag stå för den här kombinationen av socialistiskt- jeans für alle-tänkande, som samtidigt, med tanke på priset, sannolikt är sydda av ett barn långtbortistan men som ändå får mig att framstå som att jag inte alls bryr mig om mode samtidigt som jag är lite originell och gör min egen grej liksom? som sagt, man kan behöva tänka både en och två gånger.

det är ju inte heller alltför sällan som företagen själva definierar sin optimala tjej eller kille när nyheter ska lanseras. allt för att dig där du är, caught in the act, fylla luckan i ditt konsumtionsliv. och helt plötsligt står du där med jeansen i provrummet och kommer på dig själv. nu är du den där tjejen. utan att du riktigt vet hur det gick till.

så frågan är, vem ger du ditt mandat att definiera dig som god människa eller originell jeansköpare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar