tisdag 25 januari 2011

alltid hungrig


jag är en typisk periodare. i allt. musik lyssnas på repeat, kläder används till bristningsgränsen och nya intressen slukas med hull och hår - be mig rabbla franska låneord som entrade svenska språket på sent 1700-tal ska ni få se på åka. mest periodare är jag nog när det gäller mat. trots min bakgrund som jag inte kan förneka kan det gå veckor när yoghurt med müslii är det mest frekventa i min magsäck. som en gammal kviga masar jag mig till mejeridisken och greppar sen ett paket flingor i affärn, vadå kokboksförfattare, låt mig va.

sen kan jag komma in i motsatt fas, en sån som jag är i just nu. större delen av min vakna tid går åt till att tänka, planera, förkovra mig, diskutera, längta, läsa, skriva, smaka och glufsa i mig mat. varenda knäckemacka ska njutas med gruyere och får jag feeling så blir det tryffelrisotto och dessert på en tisdagkväll. så kan det vara när man är periodare, nästa vecka kan det vara bananer eller stekt strömming på menyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar