måndag 29 november 2010

I have died and gone to real estate heaven


om jag hittade svaren på livets mysterier i liv strömqvist bok på flyget hit så har jag precis hittat kvateren av mina drömmar i williamsburg. och nu snackar vi inte bedford avenue, hipp hipp hipster williamsburg, nu åker jag några stationer till och går av vid morgan avenue. det här är ett industriområde, inget slakthusomårdet med frostat glas och högpolerade betonggolv, jag bor i en gammal textilfabrik med spacklade masonitskivor, väggfärg är sekundärt så länge man har tak över hatthyllan. och det som verkligen är skillnaden än när man i sverige gör sina försök att ge unga människor nånstans att bo är att det hålls väldigt enkelt så hyran faktiskt går att betala. 19 kvadrat i skatteskrapan för 4000:-/månaden, det var det studiebidraget.

kvarterens invånare rör sig mest inom den kreativa sektorn, studios, ateljéer, verkstäder i husen runt omkring. oh herregud så konstskole-mysigt och la vie bohéme-romantiskt tänker man då.
och det kan man tro om man vill, men här odlar man sallad på sin bakgård till restaurangen för att man har fattat att det smakar bättre och är rätt kul. det är flanellskjortor för att det är bekvämt och "jag gick just upp ur sängen" frisyrer som är just det. summan är att det är långt ifrån trappan på fredsgatan och det är väldigt inspirerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar