tisdag 23 november 2010

att återvända


det är läskigt hur människan är ett vanedjur. på gott och ont, man vänjer sig.
jag har bebott dom förenta staterna i två månader och tycker plötsligt att det är fullt naturligt att äta muffins till frukost och lämna in min tvätt på wash and fold. i stockholm knaprar jag wasa sport och tvättar min smutsiga byk själv. man vänjer sig.

för två veckor sen fick jag beskedet att jag inte har ett jobb på manhattan efter nyår. livskrisen var ett faktum. stockholm, som egentligen är mitt hem kändes som ett straff och helvetet själv att återvända till. tråkigt tråkigt tråkigt. men man vänjer sig. sakta sakta har det krupit sig på, tankarna om hemstaden har kommit och gått och utan att jag vet hur det gick till känns nu allt möjligt. marknaden hemma känns som ett uppdukat julbord på viktoria, bara att hugga in och undvika den trötta fårfiolen. som ett barn efter sin siesta vill jag spotta ut nappen och sjunga ut min förväntan.

stockholm, sweden - håll i trosorna, snart kommer jag hem.

2 kommentarer:

  1. Du är härlig du Maria! Håll i hatten Stockhome, "Sveden" jag tror hon menar allvar =)

    SvaraRadera
  2. alla gånger, jag skojar aldrig om trosor.

    SvaraRadera