onsdag 3 november 2010

fram med näbbar och klor


jag läser psychology today om hur rädsla kan ta fram oanade krafter hos oss människor. de berättar om en man som bevittnar en cyklist bli fast under en bil och innan han hinner tänka lyfter han den ett ton tunga bilen och befriar honom. artikeln förklarar att vår rädsla reagerar mycket snabbare än vårt övriga rationella system i hjärnan, därav hadlar man av ren instinkt som inte tänker på att vi exempelvis logiskt sätt inte kan lyfta en bil. finmotorik är inget för en rädd människa, det som frigörs är råstyrka och kroppens egna smärtstillande hormoner, allt för att kunna ta i som om det inte fanns nångon morgondag.

flera forskare jobbar nu på hur man skulle kunna framkalla dom här hormonerna vid andra tillfällen. jag hoppas dom jobbar fort, jag skulle behöva dom nu. risken är nämligen att jag inte kan jobba kvar i new york efter nyår och jag hoppas nu att rädslan för att åka hem nu framkallar alla möjliga superkrafter i mig. dom får gärna vara av kreativ anda, mina superkrafter alltså, måtte dom vara min biljett till att stanna på madison avenue.

fortsättning följer. nu ska jag gå ut och lyfta lite skrot på lunchen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar