onsdag 5 maj 2010

tillägnan


dom såg livrädda ut. jag hade the time of my life och dom såg livrädda ut. när jag blev inbjuden att träffa copyeleverna på forsbergs behövde jag inte mycket betänketid. komma och prata om mig själv i en timme? sign me up. och det var precis vad jag gjorde. förberedelserna var en intressant utgrävning att göra i de fem senaste åren av mitt liv. vad lite man på rak arm kommer ihåg, vad förvånadsvärt mycket man glömmer. men det var inte utan att jag blev lite stolt när jag had emin dragning igår, framför allt insåg jag hur ung och dum jag är. full fart rakt in i kaklet, så har det varit de senaste åren. starta företag, dra till new york helt utan skyddsnät, börja på byrå, säga upp mig, två gånger desutom, starta förlag, skriva bok, ge ut, trycka galet stor upplaga, jobba på helgerna, somrarna, nätterna, skaffa hund mitt i allt ihop och vad jag hunnit med i mitt privatliv samtidigt ska vi inte ens börja tala om. deras frågor och min gamla lärares observationer gav mig också en påminnelse om hur självklart jag har tyckt att allting varit. hur gör man när man säljer nånting på designtorget? jo de har en jury så man söker, sen blir man antagen och sen säljer man. inte svårare än så. tänkte du aldrig på riskerna när du startade företag hit och dit? eh, risker, hur menar du nu?
det var en härlig dag som jag gärna gör om. eleverna verkade också gilla min närvaro så det var nog inte sista gången jag sätter min fot på forsbergs utbildningsinrättning.

idag ska jag tyvärr ägna mig åt mindre lustfyllda aktiviteter. en god vän till familjen, en fenomenal journarlist och en människa full av njutning har lämnat livet alldeles för tidigt. idag ska jag säga mitt hej och tack till christer ekbom i kungsholms kyrka. christer som, när jag berättat att jag kommit in på forsbergs, sa "maria, ring mig så äter vi lunch och pratar om journalistik". jag blev livrädd men smickrad och den lunchen blev ett mentorskap och många roliga mail och stöttande kommentarer framöver. en man vars signatur i korrespondes var "med höjda bestick - christer".

jag höjer mina bestick och mitt glas idag för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar