tisdag 23 februari 2010

måns for president!


har haft en maratonmorgon på cajsa warg. mest för att måns falck, en av ägarna, pratar i 180. en underbar pratkvarn som smittar med energi, jag vill köpa med mig hela butiken hem på vägen ut men nöjer mig ett handkärnat smör, en chevrette, en ofiltrerad äpplemust och en limpa från nåt par i stockholmstrakten som bakar och maler mjöl i skift. tur för oss matnördar att det finns galningar där ute.

jag och måns pratar om ica-maxi och hur svårt det kan vara att hitta inspiration eller till och med maten ibland för alla gummistövlar som möter i entrén. vi pratar om korv som kostar 11'90/kg och om hur potatisflingor är rätt billigt trots allt. vi pratar om att livsmedelsindustrin är typ den enda bransch vi känner till där man kan lura brallan av folk utan att bli stämd. försök vara en resebyrå och sälja solsemestrar till den svenska sommaren till exempel. jag skulle skaffa hemligt nummer direkt.

när jag går därifrån börjar jag tänka på vad som ska till för att ica-maxi-sverige ska sluta vara tråkigt, prisfokuserat och fruktansvärt. börja med att hitta personal som inte är blasé, tuggummituggande och i bästa fall pekar lite vagt när du frågar var något finns. det är inte överflöd av jobb där ute, ställ lite krav. ställ åtminstånde kravet på service över medvetslöshet. det ska inte vara så lätt att få jobb på maxi. man ska se skillnad på en papaya och en apelsin och man ska veta var maizenamjölet finns nånstans. om man inte följer kunden till hyllan ska man åtminstånde peka i rätt riktning. är det för mycket begärt? jag tycker inte det. inspirera din personal, utbilda dom i råvaror och tillsatser, laga mat med dom, få dom att rabbla åtminstånde ett recept var i månaden, var ingen mjäkig ica-stig for the love of god! and for the love of food.

min frustration räckte nästan till att hålla mig varm hela vägen hem. måns hade trampat på en av mina ömma tår och jag njöt till fullo av en macka av det nya brödet, smöret, osten och till det lite äpplemust när jag kom hem.

i mina mardrömmar är jag borttappad bland gummistövlarna på ica maxi. det är ju fan att det är det man ska sälja för att köra ferrari.

1 kommentar:

  1. Galet bra skrivet. Ljuv musik i mina öron!
    En hängiven C

    SvaraRadera