tisdag 2 februari 2010

gogglarna på


jag fastnade framför vetenskapens värld igår. det handlade om störtloppsåkare och hur dom kommer upp i 160 km/h som mest och hur ont det gör när man ramlar då. fokus var på norrmannen aksel svindal, den snabbaste av dom alla och som också gjort en präktig vurpa för att sedan ett år senare åka samma backe snabbare än nånsin igen. märklig man. dokumentären visar hur man analyserat hans muskelmassa, hans aldrig svikande äggposition men det som faschinerar mig mest är analysen av hans rädsla. den finns inte. han åker helt enkelt för fort så han hinner inte inse det totalt jävla livsfarliga i att slänga sig utför en skidbacke fortare än jag nånsin kört bil. kameran som satt i hans gogglar vittnar om att han inte blinkar en enda gång under loppet. 1 minut och 44 sekunder, inte stängt ögonlock en gång. hjärnan har fullt upp att registrera alla synintryck så den hinner inte registrera dödsångesten. smart kille.

den visdommen tar jag med mig när jag den här veckan ska göra saker som gör mig lite rädd. ser ni nån på stan med uppspärrade ögon så ta det lugnt. det är bara jag som har stare-down med min rädsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar