lördag 6 februari 2010

lunch x2


så var det gjort. lunchen med stora, stygga (läs snygga) chefredaktören som också var startskottsintervjun på matlandet-projektet. han susar in 10 minuter för sent men låt gå, han sitter ändå i lämning på en av sveriges största matmagasin. jag öppnar med repliken "har ni inte fått iväg den där blaskan än" och att tolka av hans min föll inte skämtet riktigt i god jord. bra där maria. vi byter snabbt samtalsämne och pratar om årets kock medan vi väntar på bordet. restaurang 1900 har gått all in på allmogemordernismen, min bordsherre är särskillt intresserad av salt- och pepparkaren som även de har fått ett kurbitsmöster ditmålat. vi beställer dagens, lammfärsbiffar med ratatouille och sen börjar mina frågor att hagla. han levererar en del väntade svar, några tvekande svar och några klockrena svar som kommer redovisas i en annan blogg inom kort. jag frågar om hans bakgrund, vi avhandlar den heta potatisen "landet brunsås" och jag frågar vilka favoritkrogar han har i huvudstaden.

han är på hela taget samlad och professionell, inga skandaler, inga sågningar som inte är värre än mina. det mest privata jag får ur honom är att han äter allt utom lakrits och banan. vid ett tillfälle säger han "det här får du inte skriva" men även det var en kommentar av rätt snäll karaktär. på maten följer en medioker dubbel espresso och sen får chefredaktören brått, pdf'n måste kollas innan den skickas iväg. avslutar med en cliffhanger när han säger att kommande omslag kommer att förvåna mig.
jag ser fram emot det.

när jag kollar min mail efteråt har han haft den goda smaken att tacka för lunchen, jag svarar och säger att allt som sas "off the record" kommer att dyka upp på den här adressen. svaret på det blir en lite nervös fråga om jag är en sån där björn af kleen-typ? efter lite googlande på den mannen vet jag fortfarande inte hur jag ska tolka påstådda likheter, är han nånslags skvaller-tacka för överklassen eller, nån som har koll?

jag är nöjd med lunchen på 1900 även om maten lämnade en del att önska. då var dagens lunch på carl michael på djurgården en större gastronomisk upplevelse, se bilden ovan. vildsvinskorv med picklade morötter och riven pepparot som det inte snålats med. tack och bock.

1 kommentar:

  1. jag måste bara provkommentera på min egen blogg för att se att kommentatorsfältet iallafall fungerar (ni vet som när man lyfte på luren förr i tiden och kollade att det var kopplingston när den som skulle ringa aldrig ringde).

    det kanske helt enkelt är så att det inte är nån som har nåt att säga om det jag skriver.
    sånt får man också leva med.

    SvaraRadera