fredag 19 oktober 2012

Trots for life

Trotsåldern har vaknat till liv igen. Min skepsis till trots laddade jag ner Hanna och Amandas podcast idag för att fördriva tiden i kollektivtrafiken. A men va fan, va e det här?

Det är nåt när tjejer gör podcasts. Finns det undantag så upplys mig gärna men min erfarenhet säger mig att det slår över och blir så j ä v l a tjejigt. Det ska bara pratas mys, shopping och frukostvanor. Systrarna Widell börjar podden med att tacka för all fantastiskt positiv feedback de får för sin pod. Det är uppenbarligen många som lyssnar och gillar det här. Jag är inte en av dem. Var flera gånger på väg att stänga av och slänga ner telefonen in the fucking GAP som jag ska MIND hela tiden när jag stiger av tunnelbanan. För det första tror jag att man måste ha pygméfötter och alldeles speciella skills för att lyckas fastna i detta GAP som målas upp som det största hotet för brittiska invånare sen kriget. Nog för att jag har små fötter men jag LYFTER väl för fan på dem när jag ska kliva av ett tåg. Parantes, jag ber om ursäkt. Nåväl, jag lyssnade igenom hela avsnittet och tycker att det är jobbigt på så många plan. Inte för att de utger sig för att tilltala alla samhällsklasser, typer av människor, kön osv men HELVETE va det är mycket övre medelklass-lotion det är över det hela, som smörjs in medhårs och försvinner lika snabbt. Jag kan inte citera för jag kan inte med att lyssna en gång till men det strösslas med slutsatser som denna: "Men alltså jag tror att du blir ledsen när du inte sminkar och fixar dig för att det påminner dig om när du var ledsen förut och inte orkade sminka och fixa dig". Och så håller det på. I nära en timme. Och detta stannar kvinnor på gatan för att tacka för. 

Och varför gör detta mig nu så upprörd, så pubertalt kan man tycka, låt dem hållas, människor är korkade, bara att tugga i sig. Jo, för att jag tycker alla som får mycket mediautrymme har nånslags jävla skyldighet att ta tillfället i akt att prata om sånt som är viktigt. På riktigt. Visst, prata om att du sätter sugrör i tekoppen till dina barn innan du duschar på morgonen, mys mys mys, men ta kanske OCKSÅ upp sånt som gör att kvinnor mår dåligt, det faktum att du antagligen haft lägre lön än dina manliga arbetskamrater i hela ditt liv eller något annat som också påverkar vårt samhälle, andra kvinnor, andra människor. Eller gör det inte, Filip och Fredrik är inte särskillt samhällskritiska i sin pod men på sitt egna jävla vis får de mig ändå så väldigt mycket mer inspirerad än vad de här två systrarna lyckas med när de pratar om NK. Och de HAR ju att prata om, de har ju startat eget produktionsbolag, eget magasin med mera, de är ju entreprenörer, spotta ur er lite tips och inspiration till andra kvinnor, människor som vill göra sin egen grej.

När det finns så oändligt mycket intressant i världen att prata om, och man uppenbarligen har många som lyssnar på det man säger, varför stannar man en kvart vid sina morgonrutiner och hur vida man sätter på kaffet före eller efter man tar en dusch? 

Höj ribban för fan.

2 kommentarer: