fredag 11 februari 2011

rättelse

när man är copywriter skriver man för att sälja, en produkt eller som i fallet med den här bloggen, mig själv. då är det lätt att man tar i lite grann ibland för att det ska låta lite, för att det ska bli bra tv som aschberg säger. men det är ju inte bra om jag far med osanningar eller sårar någon, därför publicerar jag här ett mail som jag idag skickade till pr-byrån som jag roastade i gårdagens inlägg. det fanns några sakfel och dom rättas härmed till. mina åsikter däremot står jag för.

Hej Petra
Först och främst vill jag säga att jag absolut hade tänkt att maila mina åsikter, tycker det är larvigt att tycka en massa saker utan att våga stå för dem.

Sen vill jag be om ursäkt för att jag fått för mig att det stod seminarium nånstans i programmet, är det ett referat till en rapport är det ju en helt annat sak att det hålls kortfattat.

Jag vill också be om ursäkt för att jag inte skrev det som jag faktiskt tyckte var jättebra, att den nya trenden är att inte följa trender. Min åsikt är att när ett fenomen väl fått stämpeln trend så kanske det inte är så trendigt längre?!

Vidare är det nog också lättare att vara kritisk när man springer på många liknande evenemang, exempelvis var jag på Årets Kock förra veckan som i sin trendspaning nämnde mycket liknande fakta som ni. Däremot tycker jag inte att det är någon nyhet att svenskar är trendkänsliga och villiga att anamma nya matkulturer, bland annat ägnade det populära programmet "Landet Brunsås" en hel episod till detta fenomen förra året. Jag kan dessutom lova att alla i publiken igår redan vet att Noma är en av världens bästa restauranger, att svenskar vill ha det ljust och fräsht och att vi tittar mycket på mat-tv.


Så, till lite mer kontruktiv kritik. Om jag skulle arrangera ett event som kallas Den stora matdagen skulle jag se till att alla sinnen fick uppleva mat.
  • Kunde man varit i en lokal när kocken lagade samtidigt som det hölls föredrag?
  • Kunde man haft saker att äta och dricka på borden där man stod och lyssnade så att man kan smaka de fantastiska svenska morötterna när man pratar om dem?
  • När det gäller talare tror jag också mycket på journalister och bloggare som är i matsfären 24-7 och som oftast reser mycket i matens tjänst.
  • Bygg en "Skavlan studion" och bjud in till samtal, gärna interaktion med publiken och visa bilder eller filmer som stör och berör.
  • Jag kan förstå om det är en ekonomisk fråga men då säger ser jag hellre att man får köttbullar med lingon till lunch istället för snittar som även stått framme sen eventet började.


Jag hoppas att mina förslag och idéer kan väga upp för min syrliga ton, jag lovar att vara mer konstruktiv och nyanserad nästa gång!
Bästa hälsningar
Maria Paulsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar