måndag 7 februari 2011

head over heels


jag har bott en helg hos fröken j. en av dom få som gått igenom sållnigen som naturen gör när åren går. en vän sen 10 år och hon består. fröken j är svår att ens förklara med ord, skriv inte om henne då tänker ni, men jag måste försöka delge det paradis som uppkommer i hennes närvaro.

hon färgar och klipper sitt hår själv, gärna framåt natten på ren ingivelse i badrummet. hon är är två huvuden längre än mig, både över havet och i tanken. hon är underbart befriad från allt som på stockholmska heter cred. inte för att hon inte har koll, men hennes hjärna har begåvats med en selektiv urskiljning, det viktiga fastnar, skräpet går förbi. hon är vass som en syl och envis som synden. hon har bott utomlands länge nog att hon gärna tar en kaffe "att gå". hon har en mobil man kan ringa och sms'a med, no more no less. hon bor i gårdshuset och sjunger i trapphuset, eller vänta, det är väl mest jag som gör kanske.

hon är lätt i sinnet men med tunga fötter som aldrig lämnar jorden och jag tackar gudarna om dom nu finns för att hon är min vän och har en lägenhet på möllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar