torsdag 19 augusti 2010

starstruck


det händer stora saker på mariatorget 2. dom där uppe en trappa upp, dom verkar byta hyresgäst som andra byter lakan men nu är lägenheten under min såld. det ska flytta in någon ny på trean. och det är inte vem som helst. det är en av mina idoler. bara tanken på att denne ska flytta in fick mig nervös, exalterad, blyg och ivrig på samma gång.

alltså, här under? det är den personen som ska höra mina steg här uppifrån? som ska höra när jag rumlar upp i trappen på småtimmarna och inte hittar nycklarna? som ska behöva stå ut med mina städattacker tidigt på söndagmornarna? men hur ska det gå till, jag har ju sån oerhörd respekt för den här människan.

hon är, ja det är en kvinna, bland de mest intelligenta, underfundiga, vältaliga, mänskliga, pålästa kvinnor jag vet. hennes böcker och blogg läser jag ju som om hon har svar på allt. hon har integritet, distans och extremt förfinad humor. och nu ska hon sitta här, precis rakt under mig och skriva. jag hoppas och inbillar mig på nåt sätt att det kommer smitta.

bodil malmsten. min granne.

1 kommentar:

  1. hej hopp, inte behöver du visa denna BM större respekt än andra du känner. fjäska inte, låt henne få möta en naturlig människa.
    njut livet och var dig själv

    SvaraRadera