söndag 1 augusti 2010

nutid


läser i dn om semesterdrickandet, varför det förekommer, varför det är så lätt att falla dit. alkohol är för de flesta den tydligaste gränsen mellan arbete och ledighet och det ger oss ett nu-perspektiv som inget annat. igår är borta och vi skålar som om det inte fanns någon morgondag. västvärldsaxlarna sjunker ner på sin rätta plats för att sedan ryckas på med lätthet, äh, det ordnar sig. en känsla av här och nu.

när jag tänker efter är det vi människor gillar allra mest just nu. alltså jag menar nu.
7-11 har blivit 24-7, jag vill äta nu.
skicka post som kommer fram dagen efter, är du inte klok, jag mailar nu.
jag tycker, tänker, presterar, jag skriver det på facebook nu. kommentera nu.
jag har något att säga, skriva insändare, över min döda kropp, jag bloggar nu.
fråga nyss, svara nu.
vänta till nästa säsong, jag laddar ner nu.
läsa tidningen, yesterdays news, jag har rss.
jag undrar, jag googlar nu.
spara till pensionen, jag lever nu.
vadå, är det stängt, slut, tyst, mörkt, över?
men vänta nu?

dom som säger att vi inte lever i nuet kan tänka om.
nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar