fredag 6 augusti 2010

baktankar


ring ring på telefonen. ett okänt nummer, jag svarar. lite visste jag då, i tisdags morse vad som nu upptar all min tankeverksamhet. schackrutor, jitterbuggare, mandelkubb, klenätter och vaniljhorn för att nämna några. inom två veckor ska jag baka 30 sorters kakor, bakelser, tårtor och vetebröd som ska dokumenteras. det ska bli en bakbok för ett stort svenskt företag på fyra bokstäver.

det kommer inte bli nån picknick, efteråt lär det bli fasta men jag ser fram emot den här utmaningen. att så uteslutande hänge sig åt något med stil och precision. och alltså vi snackar ju inte en av varje sort direkt. nej nej, det ska skakas fram 10 napoleonbakelser, 60 schackrutor, 100 lättkavlade pepparkakor. lättkavlade. matlagning går att improvisera och fuska fram. det går inte med bakning. bakning är kemi. jag måste alltså genomgå någon slags metamorfos och bli en noggrann människa dom två närmaste veckorna.

spänningen är olidlig.

1 kommentar:

  1. det gick undan...från tanke till handling...fantastic

    SvaraRadera