onsdag 10 februari 2010

på export



idag var nästa möte för matlandet-projektet på exportrådet som är en del av projektledargruppen. för några år sen när jag jobbade på en reklambyrå pitchade vi på exportrådet. som vanligt ingick mycket research i vårt arbete, vi läste om marknader när och fjärran och svenska framgångssagor utomlands. väl framme vid pitchen ville alla på byrån börja exportera. entreprenörskapet visste inga gränser, nånstanns i världen var hålet i marknaden enormt för just det vi kunde stå till tjänst med!
vi fick inte kontot, sen var det ingen som ville exportera mer.

idag handlade det om att exportera svennebanans matkultur. exportrådet är en spännande organisation som med sina kontor världen över har bra koll på vad det finns sug efter ute i stora världen. i stockholm ligger kontoret i world trade center vid centralen, ett kontorskomplex som andra, glas och betong och planterade palmer mitt i härligheten. vi skulle äta lunch tillsammans och går mot "restaurangoasen" som byggnaden tillhandahåller. där har vi oturen att astra zenica har storkonferens och kreaturen står troget fem över tolv och köar till den helstekta kotlettraden. vi går till libanesen mitt emot istället.

efter mötet tar jag en avstickare till regeringsgatan och alex schulmans butik för skräplitteratur. som stort fan av hans blogg och tycker att det är på sin plats att han får ett exemplar av "köksvägen" nu till alla hjärtans dag. besvikelse när han inte var på plats men jag har preparerat en lapp och trycker in boken och hälsningen i brevlådan istället. jag ger honom till och med tillåtelse att sälja boken i sin skräpbutik om han inte gillar den. måtte han skriva om den nu.

nu blir det tidig läggning, imorgon ringer radio p4 sjuhärad i arla morgonstund och gör en intervju om hur man går köksvägen till mitt hjärta. vill ni veta det så ratta in www.sr.se/sjuharad klockan 08.15

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar