söndag 20 juni 2010

gone fishing


jag byter tiaran mot toyotan på bröllopsdagen och jag startar redan vid åtta. knackar på hos mellqvist och får en kaffe innan dom öppnat, tack anna, sen är det full sula söderut.
jag och svante njuter i min starlet från -85 som spinner som en katt. roadtrip alldeles för mig själv. mina stopp, min spellista. svante verkar nöjd med låtvalen, men när jag spelar den här ger han blicken av ett riktigt lågvattenmärke. jag försöker förklara att det handlar om nostalgi och känslan av att bara packa ihop och dra. jag vet inte om han förstår vad jag menar. längs vättern spelar jag den här istället, den gillar han och vi tar den några gånger på repeat. vid brahehus blir det paus, jag får tryffelsalami och oliver, svante får ett märgben. vi rullar snart igen och i höjd med husqvarna kommer regnet. stundtals känner jag mig som mitt i en filminspelning med rejäl budget för specialeffekter. jänköping - markaryd är en jävla transportsträcka och vid ljungby är det snudd på hagel. min kära mor ringer och säger att hon gör rabarberglass till kvällen, jag gasar lite till.

det är inte förrän vid brösarps backar regnet ger sig och nu behövs inga torkarblad för att ta mig fram i 120, jag kan själv. jag tänker på det jag lämnat och det jag åker mot. resans slut är ännu lite oklar men midsommar iår kommer bli nånting långt ifrån sill, frusna fötter och vakna upp i fel säng. så mycket vet jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar