torsdag 22 april 2010

skämsigt


skäms, det är vad jag gör.

har varit på gastronord idag, en mässa för fackfolk inom restaurangbranschen och jag kan bara hoppas vid gud att det inte var någon från utlandet där på besök. ta da, det här är vår svenska matkultur! det är pre-fab, bake-off och färgämnen till 90%. alltså jag förstår att det är cafébranschen med målgrupp tonåringar som kommer på den här mässan och jag förstår att de små aktörerna inte har råd att hyra monter här men var finns inspirationen och det goda exemplet? var finns organisationen som samlar upp småproducenter och bönder och låter de visa upp det bästa vi har i sverige, våra råvaror?

nej, jag fick ingen matlust när jag vandrade runt bland juicerna som aldrig sett en frukt eller croissanterna som aldrig sett en fransman. vill man få smaklökarna att volta hänvisar jag istället till en rutinerad dam.

sverige som det nya matlandet har en bit kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar