torsdag 16 december 2010

ikväll gör jag mer än luktar på glöggen


jag drar upp luvan och promenerar ner mot hötorget. trotsar turisträdslan och går upp på stortorget för att ta en bild och skicka till min brasilianska vän i new york. i år var första gången hon såg snö live i amsterdam och hon grät för att det var så vackert. jag skickar henne en riktig dos decemberstockholm och promenerar vidare.

i höjd med rosenbad får jag en blick av vakten utanför när jag stoppar handen i innerfickan för att byta låt på podden. jag blottar mitt vapen klickar förbi the knife "like a pen". en jäkla bra låt men jag behöver nåt softare, drottninggatan ser ut som en technoklubb som det är, jag klickar vidare till dompan och tar en sidogata.

väl i hötorgshallen blir det två svenska ostar och ett älgisterband från bondens matbod, en romglögg från bolaget och chokladmandlar med kanel till min fru, det är det bästa hon vet. jag köper en hemlig julklapp till mor och far, jag hälsar på carro på pom pom och provar en korsett, inser att det är dyrt med glamour och stömlinjeformad siluett. nej, jag får allt sälja några böcker till först.

tänker på vänner som flytt snön och sitter på en strand nånstans. jag skulle inte byta, just nu vill jag vara just här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar