måndag 13 december 2010

hemma bäst

bland det bästa med att vara i hemlandet igen är att man kan springa på folk. har man riktig tur springer man på sin bästa vän när man bara skulle gå och ta en kaffe och sen blir det en heldag som avslutas med middag och jäs i soffan.

vi krockar på mellqvist, går till paper cut och jag propsar ännu en gång på hur mycket hon måste läsa liv strömqvist. vi botaniserar på humana, hörnet st paulsgatan/timmermansgatan går numer inte att passera i min väns sällskap utan att gå in i denna andra hands juvel. vi köper julklapp till lillebror, jag provar otaliga mössor men får som vanligt samma utlåtande av henne "du ska inte ha saker på huvudet, det är sen gammalt". så jag lägger ner mössjakten och vi handlar middag istället, jag ska göra ribs, majs och vårt egna påhitt, crushed potatoes. hon diskar och jag lagar. jag önskar att jag hade haft med mig kryddblandningen "rib rub" som jag köpt från staterna men den är ju en present till nån annan så jag får göra min egen. ribsen kokas först och jag gör glaze av ingefära, honung och rosmarin. kokar också potatisen med skal, trycker till den så den spricker och häller på olivolja och salt och låter den bli lite crisp i ugnen. karln i huset kommer hem och vi kan sätta oss till bords. vi pratar alkoholpolitik och mobilabbonemang och vi inser ju alla att det är frun i huset som ska ringa och snacka till sig en ny telefon, hon har den rätta tonen.

innan jag dåsar bort i soffan tar jag mig själv i nackskinnet och ger mig ut i kylan och far hem. jag läser filter, somnar gott och är glad att vara hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar