tisdag 6 december 2011

vanliga människor kan ju ingenting


debatt om matbloggare, smaka på det, kan knappast bli hetare.

i panelen, alice brax, lotta lundgren, helena stenman och melker andersson. diverse vanliga frågor avhandlas, varför matbloggar svenskar mest i hela världen, varför lägger vi så mycket tid på att läsa om mat istället för att laga den och annan gammal skåpmat. sen kom vi till krogbloggar, dvs helt outbildade vanliga tyckare som vistas på krogen och sedan tycker till om det. sådana människor ska enligt melker andersson inte få finnas. han vill inte att "vanliga människor" utan expertis tycker om hans krogar, de kan ju ingenting, de tycker per automatik fel. de vet ju inte hur det ska vara säger han. de vet inte att en creme brulée ska vara kall, och istället för att säga till på plats, vilken i och för sig är dumt att man inte gör, så går det hem och skriver ner hans krog. nej, sånna får inte tycka, vanliga människor får inte skriva om hans ställen. då undrar jag bara, kära melker, vilka tror du det är som äter på dina krogar?

fast jag vet inte om jag är den som är rätt att uttala mig, jag litar inte heller på vanliga människor, i synnerhet inte på positiv kritik. folk är alldeles för lena i truten när det kommer till restaurangbesök, krogpersonal kommer undan för lätt tycker jag. det är så man undrar hur folk blir behandlade hemma när de är så tacksamma på krogen. alla kan göra fel men ber man inte om ursäkt eller försöker kompensera då får man inte mina skattade pengar i dricks.

jag avslutar med ett citat från gårdagen signerat lotta lundgren: "sen är det ju så att det är mycket roligare och går mycket fortare att skriva en negativ recension".

ack så rätt hon har. begåvad elakhet är även bland det mest underhållande som finns om du frågar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar