söndag 25 april 2010

osjungna sånger


så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter - en lika hjärtskärande som brilliant bok av jonas gardell. ett begrepp jag tänker ganska mycket på, särskillt på såkallade lediga dagar. vågskålarna av att leva som om varje dag var den sista och att bygga, flytta pjäserna, lägga korten långsiktigt, stategiskt.

jag läser i morgontidningen att lyckan ligger i relationer, goda gärningar och arbete. shopping, skönhet och framgång är inget som ger oss långvarig, djuplodad lycka. vad är det då de flesta ägnar sitt arbete åt då undrar jag (är det inte just att leda jakten på shoppingen, skönheten, framgången)? vi blir inte heller lyckliga av att göra ingenting. stillasittande semestrar på stranden är inget för endorfinerna, nej, här ska upplevas och göras ideellt arbete och strävas mot meningsfulla mål. så här sitter jag. med nio vakna timmar kvar på en ledig dag. möjligheterna ligger framför mig. alla böcker jag inte läst, alla bröd jag inte bakat, alla idéer jag inte skrivit ner.

men jag har någon skön melankoli i kroppen, drar en filt över benen och lyssnar på sånger jag skulle vilja sjunga i ett hörn på mosebacke istället. det är mitt meningfulla, långsiktiga mål för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar