tisdag 27 april 2010

dejligt!


igår släpptes den nya listan att planera årets semester efter. världens 50 bästa restauranger, två av dem är svenska (matsalen hos mathias dahlgren och oaxen) men mer anmärkningsvärt, på första plats ligger danmark.
noma i köpenhamn blev igår utsett till världens bästa restaurang. det är en titel att axla. jag har en gång hört grundaren rené berätta om sitt ställe, sin filosofi och sin mat på den mest obegripliga danska men jag förstod ändå att här har vi något magiskt. som självutnämnd nörd och skribent inom ämnet vågar jag knappt yppa att jag inte varit där, på noma alltså, och nu lär det ju vara kört att få bord. nu går det inte längre att säga att man varit med från dag 1, att man hade upptäckt pärlan innan världen gjorde det, att man var du med diskarna och hela kungariket. nu är jag bara en groupie bland alla andra, det är väl bara att citera hugh grant som prime minister i filmen love actually "who do you have to shag around here to get a cup of tea and a biscuit?".

världens bästa restaurang, smaka på det. tydligen smakar det inte så illa alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar