söndag 26 februari 2012

Go west! Or east.

Inte helt utan inspiration från en annan briljant bloggare så tänker jag tillbaka på en stad som jag älskar men som jag nu kanske ska överge för dess lite stökigare lillebror i väst. Om New York är den lite pretentiösa, belästa, beresta storasystern så är LA lillebrorsan som bott kvar hemma lite för länge för att det är så jävla bekvämt bär morsan tvättar ens kläder och fyller upp kylen. Om New York är degrees och phd's så är LA surfarcollege och hollywooddrömmar. När NY är fashion week och Anna Wintour så är LA flipflops och Arnold Schwarzenegger. I NY tar man sina klackar i handväskan och promenerar till jobbet via Starbucks, i LA rullar man ur sängen ut i bilen och åker två kvarter till Starbucks. Men Starbucks är detsamma, det är tyvärr lika epidemiartat genom alla stater. Men nu var det ju varken Starbucks eller den stökiga lillebrorsan det skulle handla om.

NYC

Även om jag vid det här laget har bott där i nästan ett år upphackat i olika perioder så är det alltid lika härligt att susa genom Holland tunnel och titta på kakelväggarna och plötsligt där nånstans mitt under Hudson river står det de små bokstäverna som gör all skillnad NJ-NY. New Jersey blir till New York, och plötsligt är man där, mitt i Tribeca och istället för att likna stan vid en kuliss man har sett på film är det precis tvärtom. Det övriga livet, lite as you know it, är plötsligt en kuliss och det är nu du kommit upp ur tunneln, ur kaninhålet och ser verkligheten för första gången, ungefär som när du pressat och kämpat dig ut ur din mammas vitala delar (förutom jag såklart, jag är utplockad ur ett gigantiskt snitt som jag än idag får betala för genom blickar av min kära mor som säger "skulle det vara så inihelvete svårt att komma ut med huvudet först som de flesta andra normalbegåvade foster?"Jag svarar då precis som jag gjorde när de försökte vända på mig i magen, kiss my ass).

Hur du än väljer att entra Manhattan, kanske med baken först, så lovar jag att du känner dig lite pånyttfödd. För att det här inlägget inte ska bli helt olidligt långt och jobbigt att läsa kommer mina mest älskade vattenhål en separat post, stay tuned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar