onsdag 20 juli 2011

nu tänkte vi rocka

det är tvära kast i sommarvärmen. jag lämnade den böljande rågen och odd molly-hasbeens loppisarna på österlen för att komma hem till en behagligt halvtom stad. jag tar båten till ett skrikande gröna lund för att se en gammal mellanstadiekärlek spela med sitt band. det är soligt, både i harmonierna och på taket på dansbanan som är full av folk. men i brist på chabby-chic-spetsar och broderade aforismer är det här mer uppvikta förortsjeans med strass och gladiatorsandaler.

band nr två vill vara rock'n'roll men gör enligt mig två generalfel som förvisar dem direkt till barnbuffén. mellan två låtar känner de behovet att upplysa publiken att det är nu det händer, "nu tänkte vi rocka". efter det tar de ett steg närmare kanten och uppmanar folket att sjunga med i refrängen med referensen körslaget. där satt spiken i kistan för mig och jag drar mitt nätverkande sällskap mot utgången.

väl utanför strömmar folk från ett annat evenemang om tar plats på djurgården varje tisdag på sommaren. jag och sällskapet diskuterar ulla winbladh eller nya gothem. vi enas snabbt om att sotare med lingon på winbladh är mer söndagslunch med mor och far, dessutom känner jag inkastaren på melkers nya och han om någon är rock'n'roll.

inkastaren är ledig och uteserveringen är stängd så vi hamnar inne bredvid östermalmspar som snittar nånstans mellan 70 och döden. det är draperad pistagefärgad sammet, det är blomstermotiv på menyn, det är planka av cederträ. hur fel det än är inser vi båda att det är det absolut bästa stället att ha tourettes på och kvällen blir lyckad and beyond. vi stänger stället och åker taxi genom stockholmsnatten med jordgubbsnapoleon i magen.

now that's rock'n'roll for you.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar