onsdag 20 juli 2011

har man sagt a

tittar på per från studio total när han pratade på tedx på almedalen. tack internet för att man kan uppleva allt i efterhand numer. han pratar om deras filosofi och min bild av effektsökeri vs historieberättande förändras en aning. när jag läser deras blogg och förut hört ytligt om deras case tyckte jag till en början att de var förväxta dagisbarn som mest slog på den stora trumman för att någon gett dem pinnen. men när jag får hela bilden får jag mersmak och mervärde.

han pratar om historier värda att berätta vidare. jag kopplar ihop med sociala medier gurun som jag träffade i våras och hennes ord om att det inte är dina vänner på facebook som är värdefulla, det är deras vänner du vill åt. ringarna blir genast större, effekten ökar lavinartat. men man måste få ut hela bilden, tanken bakom måste vara självklar, annars blir det i mitt tyckte bara blir en tävling om vem som har störst megafon.

per pratar om mod. som när jag såg jonas åkerlunds utställning för några år sedan, efter en timme i hans värld blir inte modigt längre att filma någon som drar en lina eller några som knullar. "titta på mig, jag vågar trycka upp en kamera i någons bak". nej, visa mig historien bakom. vem vågar visa upp var kokainet kommer ifrån, hur många barn som hamnat i kläm för droghandeln eller när sexet inte alls är frivilligt, kanske till och med inom familjen?

stör mig men för helvete berör mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar