fredag 1 juli 2011

när vildsvinet har tinat



dagarna de går och går efter varandra - en av mina favoritsånger från mamma mu när jag var liten. sant då, sant nu men det verkar också vara sant som de säger, att det går fortare med åren.

i onsdags var det premiärmiddag för sverigeturnén, tältet restes vid ekebyhovs slott på ekerö. när jag bränner ut i min toyota starlet på morgonen står solen redan högt på himlen och luften doftar sommarlov. jag levererar mitt gods och får frågan om jag kan åka och köpa kol, det ska helgrillas vildsvin och då kan det va bra med lite bränsle. jag och starlet fixar. strax efter får kocken samtalet från kuriren som ska hämta upp djuret, han får vägbeskrivning till tystberga och upplysningen att svinet är djupfryst och att han får gärna gasa lite sista biten, sju timmar senare ska det ligga på tallrik.

på vägen in till stan liftar tommy myllemäki med till restaurangakademien. han ska lämna över kockmössan till nästa bocuse d'or kandidat och vi spekulerar och skvallrar om branschen. när jag är tillbaka i finklänningen på ekebyhov vid 19-rycket får vi i sällskapet fördrink på absolut svea och äppelmust, sen följer en sexrätters som går i sommarnostalgins smakpalett. starten är ett 63-gradigt ägg med bearnaisesmaker, fru matblogg påpekar att det var väl inte mer än 61 grader ändå. hon har natruligtvis rätt. väl framme vid det nu färdiggrillade vildsvinet säger magen stopp och jag ser mig om efter närmaste hängmatta att sträcka ut i. efter kaffet med rogslagspunchen far vi tillbaka till stan.

mättade, lättade och med precis så många myggbett som på mamma mu-tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar