fredag 13 maj 2011

fredagsmys med tabu

note to self, läs inte bloggar om lyckliga förhållanden och väldoftande bebisar när du är på väg hem från jobbet 18.30 på fredagar. särskillt inte när du haft en skitdag, är förkyld, huvudet väger 10 kg mer än vanligt och du knappt hunnit äta lunch.

nej jag vet, jag ska inte säga sånt där. jag ska inte vara 27, ha bostadsrätt på söder, nytt jobb, hälsan i behåll och klaga över att jag får fredagsmysa för mig själv. nej, jag ska vara spännande singel, kåt, glad och tacksam, självständig och njuta av att få göra preciiiiis som jag vill. jag är ju så ung. jag har ju hela livet framför mig. "du ska inte tänka på det där, det händer när du minst anar det, du ska bara tänka på dig själv nu". nej tack. jag är så urled på mitt eget sällskap ibland att jag vill skicka mig själv ut genom fönstret.

och nej, jag avskyr inte min situation alla veckans dagar. men vissa.
vissa dagar vill jag likt en femåring lägga mig ner på golvet på ica och skrika "jag vill inte" när jag måste bestämma mig för vad jag ska handla, vad jag ska laga, vad jag ska göra av min kväll.
det är det mest tabubelagda en ung och hyfsat framgångsrik tjej kan säga idag. just därför gör jag det. det är förbannat ensamt att komma hem och tända lampan själv varje kväll. att inte få dela varken det roliga eller tråkiga som händer med någon. att inte få ha några andra hjärtslag i lägenheten när allt är tyst.

det är klart att jag klarar mig, jag har klarat mig själv i sju år.
men det är långt ifrån jämt det är kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar