onsdag 6 oktober 2010

I told you so!


jag har äntligen fått vetenskapliga belägg för mina många timmar hängades på diverse trånga kaffebarer. såg ett talk på ted.com igår, en man som pratar om "where the best ideas comes from". han går tillbaks i historien till den såkallade upplysningen och förklarar varför människor började veta mer och mer och också få fler idéer vid just den tiden. de började dricka kaffe. sådeles började de också hänga på etablissemang avsedda för ändamålet och när alla helt plötsligt skulle gå på kondis blev det trångt. därav kom idéerna. det var inga raka led och långbord som gällde, man klämde in sig där det fick plats och då började man ju också prata med kreti och pleti. mannen med föredraget menar alltså att man gärna, bokstavligen, ska trängas och knuffas in i varandra för att kunskaper och idéer ska födas.

efter diverse andra utläggningar avslutar han föredraget med ett råd till alla föredragsledare. bygg era kontor så de ser ut som caféer och se vad det gör för idéerna och problemlösningen.

så nu får jag alltså vatten på min kvarn när jag känner mig smått oinspirerad bland alla data-zoombies och hörlurar på min nuvarande kontor. stäng av, vi går och fikar istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar