torsdag 21 oktober 2010

accept or ignore?


jag sitter på strawberry frog och tänker på hur varumärken beter sig. känner att de kanske är i samma fas som jag är i mitt liv. de håller på att växa upp.

det känns som att varumärken överlag spelat föräldrarrollen väldigt länge. beskyddande, vill ditt bästa men kanske inte visar det på bästa sätt. varumärken har varit väldigt duktiga på att tala om för dig vad du ska tänka, köpa, känna, göra och tycka om. jag kan tänka mig att det fungerade alldeles utmärkt på 60-talet när allt som rörde sig var kul och tilltron till individen var snudd på minimal. men, lyckligtvis har tiderna förändrats och konsumenterna har kommit i trotsåldern. "det är kanske möjligt att du har rätt men jag tänker inte lyssna för jag behöver faktiskt inte lyssna för jag kan bestämma själv och därför tänker jag gå helt åt andra hållet sådetså!". och det är det jag tror att varumärken har börjat förstå. folk har slutat tugga och svälja som små barn, därav fungerar det inte lika bra att höja pekfingret och klappa på huvudet.
när konsumenterna har växt upp och börjat tänka själva måste varumärkena följa efter, och gå från att vara förälder till att vara en vän.

det handlar väldigt mycket om att vara vänner nuförtiden. vän på facebook, follower på twitter, fan, supporter what ever you call it. till slut har de dig och du har blivit en av de nya predikanterna för deras religion. de har skapat ett livssval som relaterar till dig, de pratar plötsligt inte bara till dig, de pratar med dig. från mossig gammal farsa har de blivit din like och till och med din vän. helt plötsligt finns en dialog, och då kan man ju vara vänner.

kanske till och med livet ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar