måndag 3 juni 2013

Svart måne över Skåne


En helg på landet. En korg uppryckta maskrosor. En inspirerande ex-granne. En burk Feta Greta från Vilhelmsdals gårdsmejeri. Antal flaskor rosé: 2. Antal grodlår min karl åt till frukost: ca 5. Antal gånger vi blickade ut över slätterna och sa "jävlar va pittoreskt": oklart.

I lördags natt sov jag runt fem timmar och när han kollar på sin mån-app på morgonen får det sin förklaring, svart måne. Det är alltså motsatsen till en full dito och är tydligen ännu värre enligt de invigda. Varför blir man galen av månen? Jag vet inte men sömnlös i Skillinge blev jag iallafall. Jag fick aldrig sätta min karl på prov vid den stora Webern med sex brännare men jag tog i med annat artilleri. Han släpades med på loppis. Han fick se förklädet med klädnypor jag bär när jag hänger tvätt. Han fick lyssna till mina blandband i bilen. Han klarade så klart allt med bravur.

På det hela taget en grym helg som avslutades med den speciella sprayen för insekter på vindrutan och sen gasade jag från Småland till Södermalm på tre timmar. Efter besök hos ett av hans ex som bor i en gammal skola som hon delvis byggt om råkade jag uttala min plötsliga längtan efter att renovera någonting. Då fick min älskling något oroligt i blicken och sen talade vi inte mer om den saken. På vägen hem oroade vi oss för att vi inte hade bråkat den här helgen heller men sen pratade vi om kvällssol, lyssnade på Blondie och såg en hel hög poliser runt en röd bil i väggrenen som en svärm flugor i en kohage. Då kunde jag lugnt gasa lite till, de verkade ju ha annat för sig.

Nu tänker jag på budgetmallar, affärsplaner och naturliga konserveringsmedel. Det kanske man kan baka ihop till nånting bra, jag ska bara slå upp det här med likviditet först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar