torsdag 4 april 2013

Det som kokar

Mariatorget 2 är numer inte bara min adress utan också min hemmarestaurang up and running.

Första middagen kom det fyra människor och Svante fick dambesök av en pudel och en blandhistoria. Vi åt chili med hemmabankade tortillas som om det inte fanns någon morgondag, vi drack en flaska vin, vi hade det otroligt trevligt en tisdagkväll i mars. Ett mycket gott betyg kom från Idha som vågade sig tillbaka även på nästa middag, "vi pratade knappt om vad vi jobbar med", för mig är det uppfriskande, att varken bostadsrätter eller visitkort avhandlades vid bordet.

Dagen efter skapades Facebook-gruppen som nu är uppe i 74 medlemmar, varav några jag inte känner, också ett delmål i den här idén. Middag nummer två serverades i tisdags 2/4 och bjöd på jordärtskockssoppa, ugnspannkaka och radioinspelning. Jag sprang in i en bekant i helgen som läst om min idé och ville komma och spela in. Jag blev först lite osäkert på den lagliga aspekten i det hele, det sista jag vill och behöver är skatteverket på halsen för att jag vill vara lite social och laga mat. Men, som i så många andra fall tog jag en walk on the wild side och tänkte, låt dem komma isåfall, så ska jag nog kunna snacka omkull en å annan skattmas eller förföra hen med en risotto.

Sagt och gjort, Robin kom med sin mikrofon och till bords satte sig även två andra vänner, en med en vilt främmande människa, tack för det Idha, och en med sin tre-årige son, alla visade upp utmärkt uppförande. När den yngre delen av sällskapet tröttnat på vårt snack om social fobi och etikettsregler i olika generationer drog han sig tillbaka med min padda i soffan och klickade vant fram gamla julkalendrar på youtube. Tre-åringar nuförtiden alltså.

Nästa vecka bär det också av måndag eller tisdag, har kommit fram till att de är de dagarna i veckan folk och fä oftast har oplanerade. Onsdagar slåss man mot baren och torsdagar oftast mot det sura gallerivinet på vernissager kors och tvärs över stan. Gillar spontant mest tisdagar, en mellandag som behöver fyllas med nåt kul, mat är mitt bästa exempel på kul. Vad nästa vecka bjuder för meny har jag inte helt bestämt mig för än, funderar på att ta mig hela ångsatsen över huvudet och göra egna dumplingar, kan bära eller brista, kan sluta med att det blir hämtpizza av hela skiten men det går ju också bra. Längtar tills balkongen står till förfogande och jag kan tutta på grillen till de här bjudningarna, då jävlars blir det galej.

Till dess, sluta banta, kom och ät.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar