tisdag 16 april 2013

Det handlar tydligen bara om ören


Skafferiet matdebatt igår. Ämnet rörde sig kring mat och klass, Sverige marknadsför sig med stjärnkrogar men låga priser är allt som styr i mataffären, vad göra? Jag tyckte att debatten gick lite på tomgång, det generaliserades och slängdes med plattityder, vissa i panelen lyckades till och med göra bort sig i mitt tycke. När det pratades om de som verkligen inte har råd, där kylskåpet är tomt inflikar Marie Söderqvist, VD för Livsmedelsföretagen, "när jag bodde i New York under en period var mitt kylskåp också tomt, vi gick ut och åt hela tiden". Eh ja.

Det nämndes också att skolan har en viktig roll att grunda ett matintresse och en matkultur i tidig ålder. Jag kan inte annat än att hålla med, en fråga jag drev redan när jag själv gick i skolan. När frågestunden var inne frågade jag därför panelen om de visste varför alternativ till Sodexo-mat som exempelvis Carola Magnussons skolor inte har spritt sig mer? Mig veterligen är det inte dyrare och det skapar ju både arbetstillfällen och bättre mat, och därigenom också friskare och piggare barn. Jag har också en tro på barns vetgirighet, lär de sig nåt i skolan, att laga en rätt som de tycker om på hemkunskapen exempelvis, så tror jag chansen är stor att de vill gå hem och visa upp det sen. Så min fråga var, vem är den feta katten som sitter i dörröppningen till förändring och jäser? Panelen kunde inte svara på det, det beskyller jag dem heller inte för. De gissade på ekonomi, de svarade att det stavas upphandling. Hanne Kjöller från DN tyckte däremot att det lät intressant och ville prata vidare, smart kvinna.

Jag kunde inte släppa min nyfikenhet, är det så att Carolas skolor har en mycket högre matkostnad? Det är ju inga privatskolor, det är Katarina Norra och Södra, ett gymnasium i Stockholm och en skola i Solna. Jag mailade Carola och frågade och fick till svar:

Hej

Kul att Ni nämnde oss.
Vi har inte mer pengar än andra skolrestauranger. Vi är upphandlade presic som Sodexo, brukar förlora mot dem eftersom de pressar priserna så enormt. Men det skiljer inte kronor utan ören.


Stora goda ekologiska hälsningar

Carola Magnusson


Okej, så om det handlar om ören, vad är det då som hindrar att andra aktörer gör likadant? Jag kanske är naiv, men jag kan inte se några som helst nackdelar med att fler människor får jobb, ett jobb som dessutom innebär mer än att koppla in ett värmeskåp i en kontakt och att barnen får god mat som fortfarande innehåller näring när den når bordet istället för att ha ångats bort i timmar i ett bläck. 

Jag vill se den politiker i ögonen som tycker att det låter som en dålig idé. Jag vill inte att man ska tjäna pengar på att ge barn en dålig produkt. Jag vill att Eskil Erlandsson tar de ören som fattas från Sverige - det nya matlandets feta budget. Då kan vi bli ett matland att skryta om, det skulle iallafall göra mig mer stolt än en handfull stjärnkrogar som får priser för att de broderar in gästernas namn på handdukarna på toaletten inför varje kväll. Hållbarhet hörrni. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar