onsdag 22 juni 2011

sjön suger


jag brukar säga att jag inte gick på forsbergs för att stå i lilla baren på riche och säga "det är mycket nu". just nu vore det ett ypperligt tillfälle att tumma på den regeln, om det inte vore för det att jag stupar handlöst i säng när jag kommer hem från jobbet. nån bar är det inte tal om, varken liten eller stor.

jag intervjuade en gång en man som varit kapten på jorden-runt-seglingar vid ett flertal tillfällen. han berättade att besättningen var tvungen att få i sig runt 8000 kalorier om dagen för att överleva de extrema förhållandena ombord. han påstod också att drygt hälften brändes från huvudet och uppåt, dvs av stressen av att dygnet runt drivas av sin överlevarinstinkt och att fatta beslut som var livsavgörande.

jag känner igen mig. jag styr ingen segelbåt över atlanten men väl en stor underhållningsyacht med en tv-kanal som blåser åt ett håll och ett eventbolag som navigerar åt ett annat. jag står vid rodret och vänder kappan efter den alltmer tilltagande vinden, här gäller både hängslen och livrem så att livbåtarna inte behöver halas ner. regattan har inte ens börjat och vi har redan några man över bord.

på onsdag kastar vi loss, vill man sitta på däck och njuta av havets bris klickar man här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar