tisdag 29 maj 2012

koncentrerat tiggeri

jag ägnar för tillfället mitt liv åt rättvisan, och samtidigt upplever jag dess totala motsats. rättviseförmedlingen är inne på sin andra vecka av koncentrerat tiggande, vi behöver dollares för att helt enkelt kunna fortsätta verksamheten till hösten. så jag ägnar dagarna åt att leta upp personer som kan tänkas ge oss en slant och lägger in dem i olika dokument märka "företag", "fonder och stiftelser" och sen min personliga favorit "rikingar". man hittar nån gammal lista från aftonbladet där löpet har varit "DE ÄR RIKAST I SVERIGE" så sätter man igång. det är fina efternamn blandat med andersson som har börjat med de där två tomma händerna. vissa namn gör en otroligt ödmjuk, andra bara lite förundrad över livets lotteri och hur olika människor tar hand om det på minst sagt olika sätt.

vad skulle du göra om du var ekonomiskt oberoende? jag gillar att ställa den frågan till folk, jag tycker att det säger mycket om en person vad de skulle göra med sin tid och sina tillgångar om de var oändliga. på det personliga planet skulle jag gå kurser i typ allt. jag skulle läsa folkuniversitetets kurskatalog som ett barn innan julafton. språk, pralintillverkning, gjuta i betong, ingen kunskap skulle gå säker innan jag slukade den. sen skulle jag, vissa saker har jag tjatat om tidigare MEN det tål att upprepas:

se till att barn fick vettig mat i skolan.
se till att barn och alla andra sjuka inom vården fick mat de blev friska av.
starta ett ställe att åldras på där man får dricka vin och dansa styrdans mitt på blanka dan.
peppa arbetslösa unga att starta eget och tro på sina egna idéer.
osv osv osv osv osv osv OSV.

sen skulle jag ju såklart starta tapas-hak bara för att det är kul, bygga ett litet b&b för att det är så härligt att se till att folk har det mysigt, annordna blockparties med dans in på småtimmarna, köpa in mig på mosebacke och sjunga standards i ett snyggt fodral när mina vänner åt brunch på söndagar.
inget jag inte skulle kunna göra utan alla pengar i världen heller i och för sig men just nu är det rättvisan som är i fokus. ett bra ställe att börja på tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar