måndag 3 december 2012

I jakt på den känsla som flytt

Whitechapel road, måndagkväll, ensam, Sara är utomsocknes.
Har knappt lämnat huset på två dagar. Har jobbat och haft internet som sällskap, älskade hatade internet. Jag ligger i badet och lyssnar på Värvet med Agnes-Lo Åkerlind. Måste stänga innan det är slut. Klarar inte av alla dessa porträtt av alla lyckade människor, lyckade trots alla odds, som media serverar mig. Fast jag vill ju lyssna, vill bli inspirerad, men i måndagsbadet blir jag bara nedslagen. Känner att vem är jag i ett badkar i London. Vem är jag när jag inte är med i Värvet?

Det blir öl till middag. När Sara är borta dansar Maria på bordet. Varför blir det så, kanske för att jag letar efter någon riktigt känsla, nånting som jag inte kan komma åt annars. Tänker så ofta på det här med mening, varför vi klampar runt på den här jorden, eller iallafall varför jag gör det. Återkommer till dilemmat med att jämföra sig med Mark Zuckerberg och Beyonce, såklart att mitt badkarsbadade känns meningslöst jämfört med dem. Och jag har dem ju där, in my face, svårt att undvika, tack internet. Tänker också på min fina vän som fick tvillingar för en vecka sedan. Bilderna hon lägger upp på två sovande små pojkar som ger mig tårar i ögonen, är det det som ska till? Måste jag vänta tills jag kanske en dag blir mamma för att släppa mitt ego, för att inse att det som betyder något är den villkorslösa kärleken till ett barn. Det känns långt dit. Det känns outhärdligt att leva så länge utan att hitta meningen i något annat, vem vet, det kanske aldrig blir någon mamma av mig.

Så jag surfar vidare, i jakt på de äkta känslorna som jag inte har. Vill se på "Så mycket bättre", det går inte, jag är utomlands. Jag vill se när Darin och Maja säger "jag älskar dig" till varann som jag hört att de ska göra i det där avsnittet. Om jag inte kan känna kärleken själv kan jag väl åtminstonde få känna avundsjukan på dem som har den. Finkammar youtube efter den minsta kopia av ett känslouttryck. Hittar inte. Ger upp. Tar en öl till.

Lyckliga äro dem som får beröra en annan.

1 kommentar:

  1. Tror att du är alldeles utmärkt även utan Värvet. Hoppas du får en riktig jävla dunderjul!

    God dito,

    K

    SvaraRadera